درمان افتادگی پلک در کلینیک رژوه

درمان افتادگی پلک بستگی به شدت و علت آن دارد. افتادگی پلک Ptosis به پتوز، بلفاروپتوز یا بلفاروپتوزیس معروف می باشد.

افتادگی پلکافتادگی پلک Ptosis

ptosis یا افتادگی پلک زمانی اتفاق می‌افتد که پوست و بافت‌های پشت پلک تضعیف شده، کاهش یافته و یا آویزان شده است. پلک بالایی شما به عضله ای متصل است که به کمک یک عضله پشتیبان کوچکتر، به نگه داشتن و بالا و پایین امدن پلک کمک می کند.

علت افتادگی پلک

پلک افتاده ممکن است دلایل مختلفی از جمله علل طبیعی تا شرایط جدی تر داشته باشد. افتادگی پلک معمولاً با علت پیری، عوامل وراثتی و ژنتیکی، استفاده از لوازم آرایش، خوابیدن بر روی یک طرف، آسیب های پوستی یا عوامل محیطی ایجاد می شود. اما در نهایت پزشک می تواند به شما کمک کند تا علت اصلی این مسئله را کشف کنید.

افتادگی پلک چگونه ایجاد می شود؟

افتادگی پلک معمولا به دلایل زیر ایجاد می شود:

  • کاهش کلاژن و الاستین: با افزایش سن و پیری تولید کلاژن و الاستین کاهش می‌یابد. این روند منجر به افتادگی پوست، از جمله پوست پلک می‌شود.
  • عوامل ژنتیکی: برخی از افراد به دلیل وراثت و ژنتیک، بیشتر به افتادگی پلک دچار می شوند.
  • آسیب به پوست: آسیب‌های مانند آفتاب‌سوختگی، خشکی پوست و آسیب به سلول‌های پوستی می‌تواند باعث ضعیف شدن بافت‌های پلک و افتادگی آنها شود.
  • استفاده از آرایش: استفاده مداوم و بیش از حد از آرایش می‌تواند باعث ضعیف شدن پوست پلک و افتادگی آنها شود.
  • عوامل محیطی: عوامل محیطی مانند دود سیگار، آلودگی هوا و استفاده از دستگاه‌های گرمایشی می‌توانند باعث تضعیف پوست و افتادگی آن شوند.

علائم افتادگی پلک چشم

علامت اصلی افتادگی پلک این است که پلک بالای یک یا هر دو چشم حالت طبیعی ندارد و به‌صورت افتاده دیده می‌شود. این را می توانید با نگاه مستقیم به آینه مشاهده کنید. در آینه باید قسمت عینبیه چشم در بالای مردمک کامل دیده شود و هیچ بخشی از مردمک توسط پلک پوشانده نباشد.

بعضی افراد مبتلا به افتادگی پلک شدید ممکن است مجبور باشند در هنگام صحبت کردن سر خود را به عقب یا ابروهای خود را به طرف بالا ببرند تا بتوانند چهره طرف مقابل را مشاهده کنند.

علائم افتادگی پلک

مشکلات پلک افتاده چیست؟

  1. محدود کردن دید: افتادگی پلک می‌تواند منجر به محدودیت دید و ایجاد مشکلات دیداری شود. به خصوص اگر پلک بر روی چشمان فرد فشرده شود.
  2. تغییر در ظاهر: افتادگی پلک می‌تواند ظاهر فرد را تغییر دهد و فرد پیرتر دیده شود.
  3. احساس عدم راحتی: برخی افراد ممکن است احساس عدم راحتی کنند زیرا پلک‌های افتاده ممکن است به دلیل فشار بر روی چشمان یا سایر عوارض باعث ناراحتی شوند.
  4. احتمال ایجاد عفونت: افتادگی پلک می‌تواند باعث انبساط پوستی شود که می‌تواند زیربینی و محیط زیر چشمان را در معرض عفونت قرار دهد.
  5. مشکلات روانی: برخی افراد ممکن است از نظر روانی از تغییرات ظاهرشان، ناراحتی باشند. این عدم رضایت می‌تواند به افزایش استرس و افسردگی منجر شود.

انواع افتادگی پلک

افتادگی پلک به دو نوع تقسیم می شود: مادر زادی ، اکتسابی

افتادگی مادرزادی

این نوع افتادگی از زمان تولد به وجود آمده است. این نوع افتادگی ممکن است به دلایل ژنتیکی یا عوامل خارجی مانند تروما در دوران جنینی باشد. در بعضی از موارد، نیاز به راهنمایی پزشکی است تا از برخی از مشکلات چشمی ناشی از این نوع افتادگی پلک جلوگیری شود.

افتادگی اکتسابی

این نوع افتادگی معمولاً در افراد بزرگسال بیشتر دیده می‌شود که به مرور زمان اتفاق می‌افتد. افتادگی اکتسابی ناشی از عوامل خارجی مانند پیری، خستگی، استفاده از مواد شیمیایی ضد آفتاب، استرس و… می باشد.

افتادگی اکتسابی به چند دسته زیر تقسیم می شود:

  1. افتادگی پلکی مکانیکی: در این نوع افتادگی، پلک برای عضلات سنگین تر از آن است که بلندش کنند.
  2. افتادگی پلکی تاندونی: این افتادگی، ضعف در تاندون چشمی است که پلک را بالا نگه می‌دارد.
  3. افتادگی پلکی عضله ای: این نوع افتادگی، اختلال در عضله‌ی پلکی است که پلک را بالا نگه می‌دارد.
  4. افتادگی پلکی عصبی: در این نوع افتادگی، اعصاب پلکی درگیر شده و پلک زدن را دچار مشکل می‌کنند.

درمان افتادگی پلک

قبل از درمان افتادگی پلک، می توانید از پزشکان و متخصصان پوست ما در کلینیک رژوه مشاره رایگان بگیرید، تا بهترین راه حل برای شما مشخص شود.
در زیر با روش های ‌درمان پزشکی برای پلک های افتاده آشنا خواهید شد.

  • پزشکی: در موارد شدید، ممکن است نیاز به عمل پزشکی مانند جراحی یا عمل بلفاروپلاستی برای برطرف کردن پلک‌های افتاده باشد.
  • عصای پتوز: در این روش غیر جراحی، پزشک با گذاشتن یک وسیله مانند عصا در قاب عینک، پلک را در جای خود نگه می دارد. عصاهای قابل تنظیم به یک طرف قاب وصل می شوند و عصاهای تقویت شده به دو طرف قاب عینک متصل می شوند.
  • تراپی لیزری: برخی از فرآیندهای لیزری به تقویت بافت‌های پوست و افزایش تولید کلاژن می پردازند. این کار می‌تواند به افتادگی پلک ایجاد شده توسط پیری کمک کند.

درمان افتادگی پلکدرمان افتادگی پلک در خانه

درمان افتادگی پلک بستگی به شدت و علت آن دارد، اما در برخی موارد می‌توان از روش‌درمان خانگی زیر را استفاده کرد:

  • استفاده از محصولات ضدپیری: استفاده از محصولاتی که حاوی عناصری مانند رتینول و پپتیدها هستند می‌تواند به تقویت پوست و کاهش افتادگی پلک کمک کند.
  • استفاده از داروهای گیاهی: استفاده موضعی از چای کیسه‌ای بابونه بخاطر ضد التهاب بودن آن، برای افتادگی چشم عالی است. ترکیب آب و خیار و قرار دادن آن روی پلک موثر است. ترکیب جو، عسل و تخم مرغ نیز برای افتادگی موثر می باشد.
  • تغییر در عادات روزانه: مراقبت‌های پوستی مانند استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده، استفاده از عینک آفتابی برای جلوگیری از اشعه خورشید، رعایت یک رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت‌های ورزشی می‌توانند به تقویت پوست و جلوگیری از افتادگی پلک کمک کنند.

عوارض جراحی پلک بالا

هرنوع عمل جراحی بخصوص عمل های زیبایی عوارض خاص خود را دارند. عوارضی که پس از عمل پلک بالای چشم اتفاق می‌افتد شامل تاری یا دو بینی گذرا، خشک شدن چشم ها، تغییر رنگ پوست بالای چشم، مشکلاتی در پلک زدن، عفونت و خونریزی، تورم و کبودی پلک، عدم تقارن محل برش در دو طرف و ظهور جوش‌های سفید در محل بخیه‌ها است.

کلام آخر

افتادگی پلک معمولاً با علت پیری، عوامل ژنتیکی، استفاده از لوازم آرایش، خوابیدن بر روی یک طرف، آسیب های پوستی یا عوامل محیطی ایجاد می شود.

کلینیک زیبایی رِژُوِه با مدیریت خسرو جمشیدیان تمامی خدمات تخصصی پوست و مو شامل لیزر، تزریق ژل، بوتاکس، هایفو تراپی، پلاژن تراپی، فیشیال صورت، هیدروفیشال، هیدرودرمی، مزوتراپی، تزریق فیلر، سابسیژن، پی آر پی، کاشت مو ، پاک کردن تتو، درمان تعریق زیر بغل و درمان اگزما ارائه می‌دهد.

کلینیک زیبایی رِژُوِه با جدیدترین تکنولوژی و متد روز دنیا یکی از مجهزترین کلینیک های زیبایی در سطح ایران است. برای گرفتن نوبت و یا مشاوره به سایت و اینستاگرام مربوطه مراجعه نمایید. با مجموعه زیبایی رِژُوِه، جوانی را تجربه کنید.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام. چرا عمل جراحی پلک افتاده داخل کلینیک انجام نمی شود؟

    پاسخ
    • به این دلیل که ۹۰ درصد مواقع عمل به صورت موضعی یعنی با بی حسی انجام می شود. ممکن است گاهی این افراد با دارویی مثلا بی دردی و خواب آوری، نیاز به مانیتورینگ قلبی داشته باشند و تیم بیهوشی حتما باید بالایسر بیمار حضور داشته باشد. زیرا برای هر عمل زیبایی ایمنی و سلامت بیمار در اولویت قرار دارد.
      هم چنین عمل جراحی پلک افتاده اگر به صورت علمی و دقیق انجام شود، بین ۴۵ تا ۹۰ دقیقه طول می کشد. پس حتما باید در اتاق عمل یک مرکز جراحی یا بیمارستان با مانیتورینگ قلبی انجام شود.

      ✅با رِژُوِه، مجدداً جوانی را تجربه کنید.✅

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید